Hoe gezond is groene thee

groene-thee-gezond

Hoe gezond is groene tee

De vele goed gedocumenteerde gezondheidsvoordelen van groene thee maakt groene thee een drankje dat binnen een relatief korte tijd een wereldwijde aanhang van miljarden thee gebruikers geniet.

Vele liefhebbers van de normale thee zijn overgeschakeld op groene thee vanwege de onmiskenbare voordelen voor de gezondheid.
Maar let op, groene thee is geen wondermiddel en geeft ook geen superkrachten zoals vaak door anderen wordt beweerd. Blijf nuchter bij het lezen van zulke verhalen.

Hoe gezond is groene thee nu eigenlijk?

Wel willen wij je graag een uitstekend Nederlands artikel over 6 bewezen gezondheidsvoordelen van groene thee niet onthouden. Beslist de moeite waard om te lezen.
Lees het artikel over de gezondheidsvoordelen van groene thee hier.

Groene thee en bijwerkingen

Bijwerkingen met groene thee komen zelden voor bij de gemiddelde volwassenen bij matig gebruik. Matig gebruik is minder dan 10 kopjes per dag. Bij overvloedig gebruik kunnen mogelijk de volgende bijwerkingen optreden, raadpleeg in dit geval altijd je huisarts.

Groene thee maagklachten en constipatie
In China en Japan is het algemeen bekend dat je groene thee niet zou moeten drinken op een lege maag. De tannine in de groene thee verhogen maagzuur. Dit kan dus buikpijn, een misselijk gevoel of constipatie veroorzaken.

Het beste is om groene thee te drinken na een maaltijd of tussen de maaltijden door. Mensen met maagzweren of maagzuur problemen moeten extra voorzichtig zijn. Je kunt proberen om melk toe te voegen om maagklachten te voorkomen.

Groene thee en cafeïne
Iedereen weet dat cafeïne een opwekkend middel is, de bloeddruk verhoogt en een toxisch karakter heeft. Cafeïne is ook verslavend en kan nadelige effecten hebben op de lever en de inwendige organen in de loop der jaren hebben.

Van groene thee is algemeen bekend dat het een lagere cafeïne per kop heeft dan zwarte thee en veel lager cafeïne gehalte dan koffie.
Zoals alle dranken afkomstig van cafeïne planten, is een specifiek niveau van cafeïne per kopje groene thee moeilijk te definiëren omdat het afhangt van het type groene thee en hoe de thee is verwerkt en bereid.

Een gemiddeld cafeïnegehalte per kopje
Groene thee 24-40 mg
Zwarte thee 14-61 mg
Koffie 95-200 mg

Te veel cafeïne kan de volgende bijwerkingen veroorzaken.

– Hoofdpijn
– Nervositeit
– Slaapproblemen
– Braken
– Diarree
– Prikkelbaarheid
– Onregelmatige hartslag
– Maagzuur
– Duizeligheid
– Oorsuizen
– Krampen
– Verwarring

Cafeïne kan ook interactie met bepaalde medicijnen hebben. Als je je zorgen over de cafeïne in groene thee maakt, kun je de Bancha proberen die een lager niveau cafeïne bevat.

Groene thee en verminderde inname van ijzer
De catechine in groene thee kan een afname van de absorptie van ijzer uit voedsel veroorzaken.

Als je bloedarmoede door ijzertekort hebt, wordt aangeraden om thee tussen de maaltijden te drinken. Als je graag groene thee drinkt, dien je voedingsmiddelen met een hoog ijzergehalte te nemen. Voedingsmiddelen met een hoog ijzergehalte zijn onder andere vlees, zoals rood vlees en voedingsmiddelen met een hoog aandeel vitamine C, zoals citroenen.

Groene thee en geneesmiddelen
Als je geneesmiddelen inneemt dien je de bijsluiter te lezen of deze geen probleem met groene thee geven.

Maar nogmaals, bijwerkingen van het drinken van groene thee zijn zeldzaam.

In ons laatste artikel over groene thee schrijven we over het afvallen met groene thee.

Vergeet niet ons ander artikel over de groene thee te lezen met de titel:  Groene thee maar welke?